Dynamic Blinkie Text Generator at TextSpace.net Glitter Text Generator at TextSpace.net

Monday, June 9, 2014

BAHAN BAHAN MENTAH YANG DIGUNAKAN



PLAIN FLOUR

Lebih dikenali sebagai tepung gandum atau tepung serbaguna. Tepung ini hasil campuran gandum yang kasar dan halus, boleh digunakan untuk semua jenis kuih dan kek dan lain lain.




SELF - RAISING FLOUR
Tepung ini dikenali sebagai tepung naik sendiri, merupakan campuran superfine flour&agen penaik seperti baking powder&soda bicarbonate. Jika mengunakan tepung ini dalam adunan, tidak perlu menambahkan lagi agen penaik. Biasanya digunakan untuk membuat muffin, scone, pancake dan kek.


CUSTARD POWDER
Dikenali sebagai tepung kastard. Lebih kurang juga fungsinya dengan tepung jagung. Banyak digunakan dalam pembuatan biskut, bertujuan untuk mewangikan dan mendapatkan warna asli kekuningan tanpa meletakkan pewarna kedalam adunan biskut.


EGGS
Secara amnya, telur adalah salah satu bahan terpenting bila kita hendak membuat kuih, roti, pastri dan kek khasnya. Fungsi telur adalah untuk menyebatikan semua bahan bahan dalam adunan&melembabkan teksturnya.


BAKING POWDER
Merupakan agen penaik yang mengandungi soda bikarbonat dan bahan berasid cream of tartar dalam kandungannya. Bertindakan membebaskan gas karbon dioksida dalam adunan untuk menaikkan&mengembangkan adunan semasa dibakar.


BAKING SODA
Merupakan agen penaik tulen soda berkarbonat. Juga bertindak membebaskan gas karbon dioksida semasa proses pembakaran. 


CASTER SUGAR


ICING SUGAR


POWDERED FOOD COLOURING
Merupakan pewarna makanan dalam bentuk serbuk.


LIQUID FOOD COLOURING
Merupakan pewarna makanan berbentuk cecair.


BUTTER


MARGARINE


CHOCOLATE CHIP


CHOCOLATE BAR
















No comments:

Post a Comment